Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Zasadnem

Widok na Gorce

Zespół Regionalny Zasadnioki

Obchodzimy Tydzień Języka Ojczystego

HARMONOGRAM 

Poniedziałek- 17 lutego 2020r,

  • ,,Na dywaniku z Panią dyrektor”- Pani dyrektor czyta bajki najmłodszym
  • Każdy uczeń otrzymuje plakietkę ,,Ojczysty. Dodaj do ulubionych”
  • Przygotowujemy gazetkę szkolną ,,Polscy Nobliści”
  • W ciągu tygodnia sukcesywnie na naszej szkolnej drodze będą pojawiać się wyrazy w języku polskim, które mogą sprawiać trudność nawet nam- rdzennym Polakom

Wtorek- 18 lutego 2020r.

  • Czy znam slang młodzieżowy? -mini test przygotowany przez uczniów dla nauczycieli
  • Czy znam język moich nauczycieli?- mini test przygotowany przez nauczycieli dla uczniów

Środa- 19 lutego 2020r.

  • Klasy młodsze biorą udział w ,,zabawach słowem” (głoska, sylaba, litera, alfabet)
  • Klasy starsze na lekcjach języka polskiego przygotowują plakaty na temat związków frazeologicznych z wylosowanym wyrazem

Czwartek- 20 lutego 2020r.

  • ,,Kolorowy karnawał z Postacią Literacką” dla wszystkich uczniów

Uczniowie przebierają się na bal za dowolną postać literacką. 

 Piątek- 21 lutego 2020r.

  • Szkolny etap Powiatowego Konkursu Recytatorskiego dla klas młodszych
  • Szkolny etap Gminnego Konkursu Ortograficznego dla klas starszych ,,O Pióro Dyrektora Szkoły”

REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU RECYTATORSKIEGO
z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

Cele konkursu:

  • rozwijanie zdolności recytatorskich,
  • zainteresowanie uczniów poezją,
  • zachęcanie do występów na scenie,
  • prezentacja umiejętności uczniów. 

Zasady uczestnictwa w konkursie

  • Konkurs adresowany jest do uczniów klas I – III.
  • Jest to szkolny etap Międzypowiatowego Konkursu Recytatorskiego Maria Konopnicka na wesoło.
  • Zadaniem uczestnika jest wyrecytowanie jednego wiersza z repertuaru Marii Konopnickiej.
  • Do konkursu udział zgłaszają wychowawcy klas w terminie do 18 lutego 2020 roku.
  • Konkurs odbędzie się 21 lutego 2020 r., podczas apelu z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.
  • Recytacje oceniać będzie powołana przez organizatorów  komisja konkursowa.
  • Laureaci otrzymają dyplomy i nagrody. Każdy uczestnik otrzyma cząstkową ocenę celującą z edukacji polonistycznej oraz nagrodę pocieszenia.
  • Komisja konkursowa dokona kwalifikacji uczestników do Międzypowiatowego Konkursu Recytatorskiego Maria Konopnicka na wesoło. 

Kryteria oceniania recytacji:

  • opanowanie pamięciowe wiersza,
  • oryginalność i dostosowanie do możliwości wykonawczych recytatora,
  • słowna interpretacja wiersza,
  • ogólny wyraz artystyczny.

 

REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO
z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

ORGANIZATOR KONKURSU: Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Zasadnem.

Konkurs organizowany jest dla uczniów klas IV – VI i VII- VIII naszej szkoły.

  1. Cele:

- podniesienie poziomu znajomości ortografii,

- wyłonienie uczniów o wysokich umiejętnościach w tym zakresie,

- rozbudzenie w uczniach potrzeby starannego i poprawnego pisania,

- wspieranie dzieci zdolnych w rozwijaniu i poszerzaniu ich kompetencji.

  1. Termin konkursu:

 21 lutego 2020 r. (piątek)

  1. Warunki uczestnictwa w konkursie
  • W konkursie może wziąć udział troje uczniów z każdej klasy.
  • O sposobie wyłonienia reprezentacji klasy decyduje nauczyciel uczący języka polskiego.
  • Konkurs będzie przebiegał w dwóch kategoriach:
    klasy IV-VI
    klasy VII-VIII
  1. Przebieg konkursu

1) Uczniowie zapoznają się ze słowami, które pojawią się w dyktandzie przez cały tydzień trwania obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Wyrazy z trudnościami będą do zdobycia u pani Magdaleny Zygmunt. Ich znajomość będzie gwarancją sukcesu na dyktandzie.
2)Czas przewidziany na napisanie testu i dyktanda:

  • 30 minut - ćwiczenia polegające na wykazaniu się znajomością i zastosowaniem wybranych zasad,
  • 15 minut – dyktando.

Po napisaniu testu i dyktanda prace  konkursowe zostaną ocenione przez komisję powołaną przez organizatora konkursu.

  1. Ocena prac konkursowych

1)  Konkurs składa się z dwóch części: testu ortograficznego oraz dyktanda.
2)  Kryteria oceniania prac.

  • błąd ortograficzny w dyktandzie – minus 1 pkt.,
  • wszelkie nieczytelne i niejednoznaczne zapisy będą interpretowane na niekorzyść piszącego,
  • błędy popełnione w dyktandzie będą oznaczały punkty minusowe, odejmowane od puli punktów zdobytej za test.

  3)  Dyktando i test będzie sprawdzała komisja powołana przez organizatorów.

  1. Nagrody

1) Uczeń, który zdobędzie najwięcej punktów otrzyma tytuł Szkolnego Mistrza Ortografii, nagrodę specjalną – „Pióro Dyrektora” oraz kwalifikację do Gminnego Konkursu Ortograficznego. Tytuł Szkolnego Vice Mistrza oraz taką samą kwalifikację otrzyma również osoba z drugą w kolejności najwyższą liczbą punktów.
2)W każdej kategorii zostanie wyłoniony Szkolny Mistrz i Vice Mistrz.
3) Nie przewiduje się miejsc ex aequo.
4)  Pozostali uczniowie otrzymają dyplomy oraz upominki.

  1. Zakres materiału

1)Słownictwo, z  którym uczniowie muszą się zapoznać w trakcie trwania Tygodnia Języka Ojczystego w naszej szkole będzie znajdować  się na otrzymanych od organizatora kodach QR. Należy posiadać aplikację potrzebną do odczytania kodów. Można ją pobrać bezpłatnie w Internecie.
2)Zasady pisowni wyrazów z ó, u, rz, ż, ch, h.
3)Pisownia nazw własnych

Zachęcamy do aktywnego udziału!