Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Zasadnem

Widok na Gorce

Zespół Regionalny Zasadnioki

Jak zorganizować dzieciom warunki do pracy w domu?

  1. Dbamy o zdrowie i kondycję fizyczną naszego dziecka.
  • Wdrażajmy dzieci do zdrowego odżywiania.
  • Zadbajmy o długość i jakość snu dziecka.
  • Namawiajmy do wszelkiej aktywności fizycznej (z zachowaniem wytycznych związanych z zagrożeniem rozprzestrzeniania się koronawirusa).
  1. Organizujemy miejsce do nauki.
  • Staramy się zapewnić dziecku stałe miejsce do nauki - kącik pracy.
  • Motywujemy do utrzymania porządku na biurku i w jego otoczeniu.
  • Przed rozpoczęciem nauki wietrzymy pomieszczenie.
  • Kiedy wykonanie zadania tego nie wymaga, dopilnowujemy odłożenia telefonu w inne miejsce. Dzięki temu wyeliminujemy czynniki rozpraszające np. chęć sprawdzenia Facebooka, czy odpisania na smsa.
  • Dbamy o ciszę otoczenia domowego na czas nauki. Staramy się odizolować dziecko od czynników zewnętrznych.
  1. Pomagamy dziecku zaplanować dzień.
  • Ustalamy stałą porę dnia, przeznaczoną na naukę (w tym korzystania z komputera/telefonu).
  • Zachęcamy dziecko do stworzenia listy zadań na dany dzień w oparciu o plan lekcji.
  • Wdrażamy do właściwego gospodarowania czasem wolnym i systematyczności.

Przebieg nauki – wskazówki dla dziecka

  • Wyspany i nie głodny, zacznij już – nie odwlekaj.
  • Sięgnij po plan lekcji i przejrzyj zadania przysłane przez nauczyciela.
  • Przygotuj potrzebne materiały, książki, przybory.
  • Ustal kolejność wykonywania zadań. Warto zacząć od zadań najtrudniejszych  i przeplatać je łatwiejszymi.
  • W trakcie pracy potrzebny jest odpoczynek - po 30 minutach nauki rób sobie krótkie przerwy poświęcone na aktywność fizyczną ( bez komputera i telefonu).
  1. Wspieramy i motywujemy nasze dziecko.
  • Czuwamy nad prawidłowym przebiegiem pracy swojego dziecka.
  • Dbamy, aby uczyło się systematycznie.
  • W razie potrzeby udzielamy wskazówek, naprowadzamy. Nie podajemy gotowych rozwiązań.
  • Wspieramy, ale nie wyręczamy. Wdrażamy do podejmowania wysiłku, pomysłowości i samodzielności.
  • Zachęcajmy dziecko, by ucząc się nowego materiału, starało się znaleźć w nim coś ciekawego dla siebie. 
  • Wskazujmy dziecku możliwości zastosowania zdobywanej przez nie wiedzy. Podsuwajmy pomysły, gdzie będzie mogło ją praktycznie wykorzystać.
  • Doceniajmy wysiłek i wkład pracy w zdobywanie wiedzy i umiejętności, pamiętając, że każde dziecko ma swoje talenty.
  • Dostrzegajmy każde osiągnięcie dziecka.
  1. Dbamy o bezpieczeństwo dziecka w sieci.

Kształcenie na odległość wymusza na nas częste korzystanie z Internetu i jego zasobów. Pamiętajmy jednak, że obok wszelkich niepodważalnych zalet Internetu wiążą się  z nim również poważne zagrożenia (nieodpowiednie treści, czy kontakt z obcymi). Rozmawiajmy z dziećmi, bądźmy obecni w ich życiu – również tym wirtualnym. Musimy wiedzieć o tym, ze krzywda wyrządzona  w tym nierzeczywistym świecie nie  zniknie wraz  z wyłączeniem komputera/telefonu.

Co zrobić, by chronić nasze dziecko przed zagrożeniem?

  • Ustalmy z dzieckiem zasady korzystania z sieci adekwatnie do jego wieku i potrzeb związanych z kształceniem na odległość (czas spędzony w sieci, serwisy, strony, które może odwiedzać).
  • Zadbajmy, aby przerwy w czasie przeznaczonym na naukę odbywały się bez komputera/telefonu.
  • Odkrywajmy zasoby Internetu wspólnie.
  • Nauczmy zasady ograniczonego zaufania do osób i treści, na które dziecko trafia  w sieci  ( kontrolujmy  zawierane znajomości).
  • Rozmawiajmy o doświadczeniach w sieci.
  • Nauczmy dziecko chronić prywatność. Jeśli zgadzamy się na korzystanie z serwisów społecznościowych, pomóżmy mu stworzyć bezpieczny profil.
  • Przekonajmy, by zawsze konsultowało z nami treści, które publikuje w Internecie.
  • Chrońmy komputer/telefon dziecka przed niewłaściwymi treściami. Zadbajmy o  aktualny program antywirusowy i zaporę sieciową. Pamiętajmy jednak, że żaden program nie zastąpi czujności rodzica.
  • Upewnijmy się, czy nasze dziecko korzysta z gier adekwatnych do wieku.
  • Nauczmy szacunku do innych internautów.
  • Tłumaczmy, że zbyt częste korzystanie z Internetu może spowodować uzależnienie od niego. W rezultacie może zaniedbać naukę i zrezygnować ze swoich dotychczasowych przyjaźni.

Więcej informacji na temat zagrożeń w sieci możemy znaleźć na stronach : www.sieciaki.pl oraz www.dzieckowsieci.pl.